Van Regels naar Relaties


"Waar hebben jullie nog behoefte aan"


Een prachtige vraag aan familie en bewoners die men stelde in een zorgcentrum van Topaz . Dit in het kader van de Radicale Vernieuwing VerpleeghuisZorg.


De driehoek tussen bewoner, medewerker, familie(relaties) is essentieel. Kijken wat er voor een bewoner toe doet en daarbij aansluiten. Continu met elkaar in gesprek gaan en onderzoeken hoe het beter kan. Positief denken en de mens achter de bewoner blijven zien.


"wij willen dat onze kleinkinderen hier kunnen slapen net als toen we thuis woonde".

Uiteindelijk heeft Topaz ervoor gezorgd dat er een mogelijkheid was dat familieleden konden blijven slapen. De familie en de bewoner helemaal tevreden. Voor de medewerkers prettig om te zien dat zij wat voor de bewoners konden doen(arbeidssatisfactie).


We werden zeer gastvrij ontvangen door Lia de Jongh , Voorzitter raad van bestuur at Topaz. Een prachtig uitzicht vanaf de 9e etage over Leiden.


Ik droomde even weg........

Zag mij als jongen van 12 nog fietsen naar de middelbare school in Leiden. In ons schoolgebouw rook je de heerlijke lucht van versgebrande koffie van de Gruyter die achter onze school gevestigd was. Nog herinner ik mij de bouwplaten van huizen en gebouwen die weggegeven werden als actie.


'waar kom jij je bed voor uit' en 'zou jij je ouders, schoonouders, partner etc. hier in deze zorginstelling laten wonen?'.


Vragen die wij regelmatig op onze ontdekkingsreizen ter sprake brengen en die Lia regelmatig noemt in ons gesprek.

Wanneer wij een product kopen zijn we wel heel kritisch en kijken naar de service en hospitality. Mogen we dit van het zorgverlenen verwachten?


Grietje (Grace) van der Heide 🌻 en ik hebben een prachtig mens ontmoet en gesproken. Wat een passie, gedrevenheid en bescheidenheid. Dit zijn prachtige bestuurders die we nodig hebben om de positieve voorbeelden te laten zien in de wondere wereld van zorg.


Lia bedankt voor