"Wij hebben van uw BMW X2 sDrive18i met kenteken XX-XX-X een bericht gekregen dat er onderhoud nodig is. De auto heeft een kilometerstand van 65905. "
Een auto van 5 jaar met een eigen regieš Midden in Zweden krijgen we bovenstaand bericht op onze privĆ© mail. De kilometerstand klopt exact.
Proberen we in Nederland de hverdags rehabilitering (reablement= mensen helpen hun eigen leven te leiden)) voor elkaar te krijgen en dan doet deze auto het al. De vorige keer in Zweden moesten we met spoed het alarmnummer bellen omdat onze bill (auto) geconstateerd had dat het oliepeil te laag was en zƩƩr gevaarlijk was om door te rijden.
Het zoeken naar een peilstok leverde niets op. En in de digitale informatie was er niets aan de hand en bleek het loos alarm.
Arme Nederlandse auto, ze kon niets meer tegen de Zweedse natuurkrachten met haar 'mooie' winterbandjes.
Op de autosnelweg wil onze lieve
auto nog wel eens eigenwijs zijn. Overdag mag ik ineens 130 op de Nederlandse snelweg en wordt ik staande gehouden door een boze agent. Ik probeer haar uit te leggen dat mijn auto zelfdenkend is en dat zij haar eigen regie heeft. Ik kom er niet mee weg.
Ik maak mij wel zorgen als de auto's zelf helemaal gaan denken. Onze veiligheid helemaal in handen leggen van de technologie. We zien nu al dingen die niet kloppen. Onze auto gaat menselijke trekken vertonen. Is dat wel de bedoeling? Onze auto lijkt een burn out te krijgen.
Onze oude DS denkt zelf niet altijd mee. Zij is al 53 jaar oud maar iedereen vindt haar aaibaar en mooi. Het enige waar zij goed in meedenkt is het hydraulische systeem. Op miraculeuse wijze krijgen we hierdoor een uiterst comfortabel veersysteem.
Ja, hoe ziet de auto en onze wegen er in 2030 uit als alles elektrisch moet zijn. Ik weet wel dat ons oude DS nog steeds dan haar best doet om ons tevreden te stellen. Gelukkig heeft zij een beschermde status gekregen. Oud en aandacht is zo belangrijk en je krijgt er zoveel voor terug.
Is het verstandiger om deze eigenwijze en moderne auto weg te doen? Als zij nu al in een burnout terecht komt en zelf beslissingen gaat nemen waar wij moeilijk achter kunnen staan. Technologie is prachtig maar worden wij steeds afhankelijker en ongelukkiger?
Ik had jullie blog gauw even gelezen, want ik zat in de trein en ik moest de volgende halte er al uit - vandaar dat ik nu alsnog op jullie blog teruggekomen ben.
Autoās van tegenwoordig zijn steeds meer technisch vernuft en hoewel ze min of meer gemakkelijker zijn om te rijden, vind ik ze eigenlijk niet zo veel meer aan.
Ik ben nog van de oude garde om alles fysiek handmatig te regelen en niet met de vingers alleen waar ik me onder het rijden eigenlijk al aan verveel.
De auto zie ik gewoon als het verlengde van het paard en wagen waarbij ik eerst even de choke gebruik om het paard wat kracht te geven voordat het lekkerā¦
Maar Jan, als een berichtje voor een onderhoudsbeurt krijgt van de auto uit Zweden, waarom geef je de auto de niet opdracht om het pad naar de woning alvast schoon te maken van sneeuw, doet het nog iets goeds. Als de electronica goed functioneert zou dat in principe hebben we een echt groot probleem. Zo zijn electronica problemen aan de auto aan de orde van de dag, elk draadje welke minder dan 100% contact geeft al een storing aan.
Maar Jan, als een berichtje voor een onderhoudsbeurt krijgt van de auto uit Zweden, waarom geef je de auto niet opdracht om het pad naar de woning alvast schoon te maken van sneeuw, doet het nog iets goeds, voor bij thuiskomst.ā¦
Zelfrijdende auto,brrr moet er nog niet aan denken.Mijn auto heeft ook allerlei technische snufjes,waardoor ik me geregeld een rolberoerte schrik.Ding stuurt automatisch tussen de witte lijnen.Dat heb ik uit gezet,maar hij blijft het doen.Ook branden er geregeld lampjes waar dat niet moet ,maar bij controle in de garage blijkt er niks aan de hand.Heb voor de 25ste afspraak staan,want blijkbaar heeft mijn auto ook een eigen willetje of burn out,die ik niet begrijp.Dus nog meer techniek in de auto,nee liever niet.